torsdag 7 februari 2013

En lång dag med darrande ben o söta djur

man brukar säga att man själv är sin värsta fiende, o det är ju rätt...

När jag var liten kunde inte jag säga R, det blev ejj (inte riktigt ej). Det gjorde inte mig nått, förens folk började be mig säga olika ord för att få höra hur det blev fel o jag minns när jag gick i teater att en i gruppen härmade mig genom att säga repliker där jag lät 'rolig'. Det påverkade mitt självförtroende, särskilt när det gäller att prata inför folk, jag har inget minne av att vara rädd för det innan folk började 'retas' men efter det har jag haft riktiga problem (breakdowns big time)
Detta kom inte jag på själv, utan det var faktiskt kuratorn jag gick hos på gymnasiet som skulle hjälpa med med min 'scenskräck' som grävde fram att detta kunde vara orsaken och jag tror att hon har rätt.
Jag kan ju idag säga R. I lågstidet, mellanstadiet o lite av högstadiet gick jag hos en talpedagog, lägg märket till den långa tiden jag gick för att få hjälp med mitt tal (o annat). De gav upp... det hjälpte inte...  Jag vet inte exakt ur det gick till, men när jag inte fick hjälp längre så förvann talfelet... Men det har nog påverkat hur jag pratar nu, tydligen är min dialekt lite lustig :P

Scenskräcken försvann dock inte... den har blivit bättre av den hjälp jag fått, främst med stressen som så lätt o hårt påverkar mig. Men som idag när vi hade redovisning stod jag för första gången på länge med smått skakande händer, darrande röst o tydligen 'steppade' jag. Stressen innan var bättre än den brukar :) men att det muntliga/kroppsliga gick skit gillade jag inte, då gångerna innan jag redovisat så har de suttit bättre! Fast då var publiken på max tio pers,, inte ett helt klassrum... behöver mer 'storpublik-träning'... så kroppen sköter sig!! Som sagt, ens värsta fiende är en själv!

Annat från idag: Vi var på studiebesök på Vreta (naturbruksgymnasium).
träffade uppmärksamhets älskande kor


Så söta kalvar!


O små  griskultingar! Men fick se en död o det kändes i hjärtat :(
Hår o vantar luktade ordentligt efter detta! Så när jag kom hem idag med mamma (skjus från bussen är skönt ibland) så glömde Mira (om det finns nån som inte vet vem det är, så är det min hund) helt bort mamma (som är bäst i välden i Miras huvud) o nosade på mig grundligt! För att sedan hoppa upp på mig, då min hår luktade värst. Fick flertalet pussar :P

Nu är jag noga duschad o måste läsa evolution! Seminarium imorrn, sen tar jag helg!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar