söndag 28 september 2014

Lite av livet som etologi-studerande

Bott en månad i lägenheten och denna helg är den första jag varit ensam, då Alex åkt ner till Småland. Trodde jag skulle vara mer nervös inför det än vad jag var. Dock kanske kroppen kände av sånna nerver. För under veckan förlorade jag matlusten. Kan nog kanske också bero på att jag stod 4 timmar om dagen i ett kostall där det stinker.. ja… ni fattar vad som stinker där. Det är i alla fall inte värre än grislukt, där man behöver ha ansiktsmask för att vistas.

Ni som kanske undrar varför jag kollat på kor så jag läser Etologi (läran om djurens beteenden) och djurbiologi master. Då får man kolla på kor bla. Man får även spendera tid på Kolmården, men det tänkte jag berätta mer om i ett annan inlägg (hoppas jag lyckas hålla detta löfte).

Åter till kossorna. Har ni testat att stå o kolla på kor i 4 h?? Det är ganska tråkigt… de äter,,, idisslar,, pissar o skiter,,, efter första dagen var de bara att ta med hörlurarna o lyssna på musik. Det kan bli kallt i stall,, så har dansat/diggat lite för kossorna för att behålla värmen (när inga av skötarna fanns inom synhåll såklart). Har sjungit lite för dem också. De verkade inte så intresserade av dans o sång, bra då man inte ska störa dem när man ska kolla beteende. Men några få kom fram för att lyssna ibland, tror jag föredrar ko-publik framför människor. Undrar vad mina gruppkamrater tänkt om de sett nått..


Biverkning av kotittande är att man luktar,, ko? När man kommit hem och släpper ut håret så..  yikes! O har nu en säck med kläder och overall som jag använt som väntar på tvättmaskinen…  sedan har jag drömt mardrömmar om nummer,,,  för att inte ta samma ko hela tiden skulle man ha koll på dem,,, o de satte sina spår :S 

Bilder!!
Liiten jersey-kalv

Lösdrift

Uppbundna

Kalv-hörnan

Nu är Alex hemma igen!! O imorrn slipper jag åka till kossorna o istället blir de skolan!! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar